Tinutul violentei – tinutul identitatii

Sunt o persoana cu sunt simt vizual foarte dezvoltat. Imi place sa privesc, fotografiez, imi plac filmele si as alege sa surzesc decat sa orbesc. Dar, in acelasi timp, imi plac povestirele, intamplari cu personaje bine conturate, povesti cu substanta si inteles. Asa ca poate as fi inclinat sa-mi placa filmele lui Terrence Malick, dar nu este chiar asa. Cred ca sunt prea stilizate, prea multe apusuri si rasarituri frumoase (fara sa aduca un plus povestii), cu un fir narativ dezlanat. Insa, nu stiu de ce, ma tot intorc la filmele lui. Dupa Tree of Life, To the Wonder si Days of Heaven am ajuns la Badlands, pelicula de debut a acestuia. Si cel mai bun film al lui.

badlands2

Si eu sunt la fel de surprins ca si voi ca mi-a placut un film de-al lui Malick. Badlands este o aventura romantica despre doi tineri indragostiti care fug de acasa si, practic, omoara aproape  toti oamenii pe care-i intalnesc. Un film despre o iubire condamnata si banalitatea raului. Martin Sheen este Kit, un bad boy, un James Dean wanna be, un psihopat carismatic care se indragosteste si o seduce pe Holly (Sissy Spacek), o fata de 15 ani, usor impresionabila (He was the most handsome boy I ever met, spune ea). Iar atunci cand tatal ei se impotriveste relatiei dintre cei doi, Kit il impusca pentru ca nu a avut de ales. Nu se panicheaza, este calm si calculat. Fata e suparata pe moment, dar se impaca repede cu ideea si fuge impreuna cu Kit (” I didn’t feel shame or fear, but just kind of blah“). Fug de politie, dar, de asemenea, ei merg in cautarea identitatii acestora, in cautarea independentei lor.

badlands

Universul lor devine unul idilic, artificial (se iubesc, sunt pe fuga si se refugiaza in padure-un loc doar pentru ei doi), o poveste fantezista intrerupta de momente de violenta, ucideri. Este frumos si halucinant de urmarit acest sir de crime fara sens desfasurat in poveste. Crime pe care Kit le savarseste, dar la care si Holly participa prin tacerea ei, nu protesteaza de loc si face exact ce-i spune Kit ( He says “frog”, I jump).

bscap0082

Mi-a placut acest film pentru ca am simtit ceva mai mult in imaginile lui Malick (frumoase, mai conservatoare), in povestea prezentata pe ecran. De asemenea, mi-a placut dialogul dintre cei doi (scris tot de Malick). Interesant, cateodata amuzant, cu sens, cateodata absurd (“I shot him in the stomach/Is he mad?/ He didn’t say nothing to me about it.” sau “What a nice place./ The tree makes it nice./And the flowers. Let’s not pick ‘em”). A ajutat si modul cum, replicile, au fost livrate de cei doi. Interpretari de calitate, iar Spacek ne ofera un voice-over neobisnuit, interesant (pe care Malick avea sa-l repete in Days of Heaven).

So, yeah, I recommend this. 

One thought on “Tinutul violentei – tinutul identitatii

  1. Pingback: March Madness-recomandari | Leafs in february*

Leave a Reply

