Fanny and Alexander

Ultimul film intentionat pentru cinema al lui Ingmar Bergman (a mai lucrat la alte filme pentru tv pana cand a murit). Un film grandios, o epopee, o incursiune in mintea unuia dintre cei mai mari regizori. Desi trateaza teme si idei prezente si in alte filme ale acestuia (religia, moralitatea, umanitatea, incapatanarea unui D-zeu mut etc) Fanny and Alexander e diferit. In primul rand, Bergman a fost indulgent cu durata, lungimea filmului si anume 188 de minute ( lansata la cinema), iar varianta completa se intinde la 312 minute (vazuta de mine). In al doilea rand, pelicula are un ton mai fericit, mai cald, poate putin mai nostalgic, desi nici aici nu lipseste “doom and gloom”-ul specific lui Bergman. Filmul prezinta, de asemenea, elemente de supranatural, de fantastic, de imaginatie, element care nu prea intra in repertoriul suedezului.

fanny

Bergman ne introduce rapid in poveste, in familia Ekdahl, o familie bogata cu locuinte impresionante pline de mobilier luxos si tablouri scumpe. Capul familiei este Helena Ekdahl, femeie vaduva, ce are trei fii: Gustav, Oskar si Carl, iar fiecare la randul lui are o sotie si copii. Actiunea se concentreaza pe familia lui Oskar, respectiv pe cele doua odrasle: Fanny si Alexander (mai ales din perspectiva lui; personaj ce se aseamana cel mai mult cu Bergman). La cateva zile dupa sarbatoarea Craciunului, in care zeci de personaje sunt introduse in scena, Oskar se imbolnaveste si moare. Asta se intampla in timp ce Alexander era fascinat de interpretarea tatalui sau, la repetitii, a stafiei din piesa lui Hamlet, opera ce avea sa influenteze pelicula de fata. Dupa acest eveniment tragic din familia Ekdahl, Emilie, sotia lui Oskar, se casatoreste cu Edvard, un preot dur, conservator, strict. Dupa cum va puteti imagina, Fanny si Alexander nu-l plac pe Edvard si nu vor sa paraseasca sanul familiei Ekdahl pentru a locui cu preotul. Cam atat o sa va spun ca sa va introduc in poveste, restul descoperiti si singuri.

“Perhaps we are the same person. Perhaps we have no limits; perhaps we flow into each other, stream through each other, boundlessly and magnificently.”

Dupa cum ziceam, elementul de supranatural este prezent in film inca de la inceput, atunci cand Alexander, in primele scene, vede o statuie miscandu-se. Iar acest supranatural, fantastic avea sa se manisfeste de-a lungul filmului si sa uimeasca privitorul. Cred ca aceasta adaugare este un element interesant si face ca “Fanny and Alexander” sa iasa in evidenta din cele 60 de filme ale regizorului. Desi se intinde putin cam mult (mai ales prima parte care stabileste decorul unde avea sa se intample actiunea), acesta este plin de detalii vizuale frumoase (hora prin casa bogat mobilata, bataia cu perne etc). Insa nu este totul bun si frumos, odata cu mariajul lui Emilie cu Edvard, totul se schimba. Viata lor devine mai saraca, intr-un loc auster (locuinta preotului fiind mobilata doar cu strictul necesar), intr-un loc in care trebuia sa termini tot din farfurie inainte sa te ridici, intr-un loc bantuit de fantome.

bscap0089

“Let us be kind, generous, affectionate and good. It is necessary and not at all shameful to take pleasure in the little world.”

Nelipsitul director de imagine, Sven Nykvist, impreuna cu designerul de set (scene) au facut o treaba incredibila. Imagini frumoase, aproape fiecare stop cadru ar putea fi o fotografie, un tablou, cu miscari de camera subtile. Nykvist ii lumineaza cu caldura pe Ekdahli si ii inconjoara de culori calde, luminoase (rosu avand o semnificatie aparte-de confort, de pace, de liniste), iar casa preotului Edvard este rece si neprimitoare.

Ingmar Bergman isi inspecteaza viata, amintirile (se gasesc multe asemanari intre film si viata lui) si creeaza acest bildungsroman cu o miriada de personaje, fiecare diferite, cu o savoare aparte, ce te vrajeste si te tine in lumea lui cu accente de fantastic. Suedezul exploreaza temele arhicunoscute (moartea, Dumnezeu, moralitate si fericire/nefericire), insa in “Fanny si Alexander” am sesizat si un accent pe imaginatie (prin prisma lui Alexander) despre care spune si el ca este lucrul cel mai important pentru artisti (un dar de la Dumnezeu).

“Everything can happen, everything is possible and probable. Time and place do not exist; on an insignificant basis of reality the imagination spins and weaves new patterns.”

 

One thought on “Fanny and Alexander

  1. Pingback: April fool-Recomandari filme | Leafs in february*

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s