Un pictor batran

Mergeam spre casă când nişte băieţii aflaţi pe scara din faţa blocului vecin încep să facă semne obscene spre mine. Să îmi dea sfaturi sexuale vulgare şi îi zicea prietenei mele cum ar trebui să caute pe altcineva.
– Omul astă fute mai bine decât toţi voi la un loc, le-a zis-o.
Deja, la vârsta mea, nu îmi pasa ce credeau nişte puşti. Eu am 55 de ani şi ea 25 de ani. Eu mă bucuram că e lângă mine şi că pot să-i simt parfumul vioi, să-i simt pielea tare şi să-o văd zâmbind cu dinţii ei mari şi drepţi.
– Îmi place colecţia dumneavoastră de tablouri!, a fost primul lucru pe care mi l-a spus când a venit de la spital să aibă grijă de mine.
– Îti place? Şi să nu îmi mai zici dumneavoastra. Zi-mi Mircea
– Da, aveţi…ai tablouri frumoase. Dar ce sunt?
– Ah, cât de mult mă bucur că ai întrebat. Tabloul acela e un Rembrandt, i-am arătat cu degetul din scaunul cu rotile, iar restul sunt ale mele.
– Wow, ale dumneavoastra?
– Da. Ale mele.
– Scuză-mă, Mircea!., a zis zambit toată. Ochii căprui îi sclipeau.
Aşa a început.

Făcea voluntariat la spital. Îşi ajuta o prietenă. Ea era studentă la facultatea de limbi străine. Trebuia să fac terapie fizică cu ea. Cât timp era la mine beam ceai şi vorbeam despre artă. O fată inteligentă şi foarte frumoasă. Când m-am făcut bine i-am mulţumit cu o cină şi cu o plimbare prin muzeul de artă. Pentru seara aceea renunţase la haine obişnuite în schimbul unei rochii roşii cu bretele, lungă până la genunchi împreună cu o pereche de pantofi cu toc, cu botul rotund. Părul negru îl lăsase în voia lui, pe lângă gât, până la umeri. Era puţin ondulat. Se machiase: contur cu creionul negru în jurul ochilor căprui, un ruj roşu si obrajii puţin fardaţi.
Îmi plăcea la nebunie de ea aşa. Şi când era la mine îmbrăcată în blugi şi tricou mă excita, dar acum era cu totul altceva. Înconjurat de muzică de jazz, la o masă rotundă cu veselă roşie, la lumina lumânării, bând vin bun şi degustând mâncarea delicioasă alături de această femeie era ceva special. Eram foarte excitat şi voiam să o văd pe toată, dar îmi ştiam situaţia şi nu încercam să o împing spre altceva. Numai prezenţa ei, râsul tineresc şi aviditatea pentru cultură îmi erau deajuns la vârsta mea. După ce am mâncat desertul, am plecat la muzeu. Vorbisem cu un prieten şi gardianul urma să ne lase să intrăm după program. Am mers unul lângă altul însoţiţi de opere minunate. Le admiram în tăcere, iar din când în când ea îmi punea întrebări şi eu îi răspundeam.
Am mers cu taxiul acasă şi am lăsat-o în faţa blocului. M-a sărutat pe obraz când s-a dat jos din maşină Tot drumul şoferul mi-a aruncat priviri în oglinda retrovizoare şi se vedea că îl mănâncă să mă întrebe cum de am ieşit cu ea. După ce i-am zis noua adresă taximetrisul, el a încercat să obţină cât mai multe informaţii de la mine în legătură cu fata. L-am ignorat şi am specificat unde să mă ducă. S-a enervat şi a dat muzica mai tare la radio.
Am mai contactat-o peste câteva zile. Nu a răspuns la telefon. După câteva zile în care nu a răspuns la telefon m-am dus la ea acasă. Menţionase odată unde stătea şi că era nemulţumită de proprietar care tot venea la ea şi îi făcea avansuri ei şi colegei de apartament. Mi-a deschis Adela, colega, şi mi-a zis că nu vrea să mă vadă şi ar fi mai bine să nu intru. După câteva rugăminţi am reuşit să intru. Mi-a zis de la început că nu ar trebui să ne mai vedem pentru că lumea începea să vorbească. Că nu vrea sa fie iubita unui bătrân. Şi a continuat tot aşa câteva minute. După ce am reuşit să o liniştesc, am făcut-o să înţeleagă că suntem prieteni şi nu o obligă nimeni să facă nimic şi lumea o să vorbească tot timpul, ce treabă avem noi cu ea.
Am făcut cinste cu prânz la un restaurant. A mâncat clătite ca desert. Ne-am reîmprietenit. În urmatoare lună am tot ieşit împreuna la film sau să mâncăm ceva. Câteodată rămânea să doarmă la mine după ce petrecuse în oraş pe undeva. Tot timpul cât am fost prieteni mă chestiona: daca am fost căsătorit? Dacă am avut copii etc,. Eu tot evitam să răspund şi de obicei îi povesteam alte amintiri. Prietenia noastră s-a terminat într-o seară când priveam un film la mine acasă. Nu mai ţin minte ce flecăream când de-o data s-a întors cu toată faţa spre mine şi nu am rezistat să o sărut. M-am aplecat şi i-am atins buzele cărnoase, tinereşti. M-a acceptat şi a fost deacord cateva secunde când parcă şi-ar fi dat seama ce se întamplă. M-a împins şi mi-a zis că asta nu poate să facă asta. După scuzele mele, supărarea ei, dorinţa să plece, vorbele mele, s-a întors spre mine şi m-a privit preţ de câteva minute. Voiam să zic ceva, dar m-a oprit.
– Te plac, dar nu pot. Eşti bătrân şi nici bani nu ai, a încununat ultima propoziţie cu un râset fals.
A plecat şi nu s-a întors decât peste câteva zile. A unat la uşă şi mi-a zis:
– Uite ce e, m-am gândit şi vreau să încerc, dar trebuie să ai grijă cu mine.
Am zambit şi am poftit-o înăuntru. Aşa am ajuns să fiu luat la băşcălie de grupurile de adolescenţi. Ma simţeam bine cu ea, îmi dădea energie. Nu trebuia să stau în faţa televizorului toată ziua. Prima oara când am făcut dragoste m-am simţit atât de bine, încât mă rugam să mă facă tânăr iar. Trupul ei alb şi zvelt cu sânii tari şi fesele rotunde, gâtul ademenitor şi buzele zdrobitoare. Prima dată am fost ca doi îndrăgostiţi începători. Îmi izbucnea inima din piept şi mâinile mele nu conteneau căutarea trupului acela miraculos. Îi sorbeam buzele şi ochii mei o mâncau nemilos. Totul mi s-a părut ca o splendoare festina/festiva.
Într-o zi, în timp ce stăteam goi şi transpiraţi unul lângă altul, mă întreabă
– Chiar mi-a plăcut asta, a zis ea gâfâind uşor
– Mă bucur. Stăpâna mea: spune şi eu o voi face, i-am zis rânjind şi i-am sărutat mâna de pe pernă fără vlagă
– Ştii ce mă gândeam? Mi-a zis şi s-a întors spre mine. Îşi sprijinea capul cu mâna, un sân s-a lăsat puţin în jos atras de gravitaţie. Trupul ei unduit arată ca un lanţ de munţi văzuţi de departe.
– Cred că mi-ar plăcea unul cum aveţi voi bărbaţii. Mă întreb cum se simte?
– Dacă ai avea atunci nu mi-ar mai plăcea de tine, am zis râzând. Adică sunt doar un obiect sexual?, a obiectat ea. Acum, serios, nu ştiu. Să ştii că şi eu mă gândeam odată ce simţiţi voi ,femeile, şi mă gândeam că nu cred că mi-ar plăcea. E ceva cu care ne naştem, iar dacă am face schimb cred că ar fii foarte ciudat.
– Oricum, ar merita un studiu de caz, a zis asta şi şi-a tras cearceaful peste trup pana la gat. Am stat cateva minute in liniste cand a vorbit din nou.
– Spune-mi viata ta si nu ma minti, te rog. Atunci am simtit ca nu mai putea sa mint sau sa ocolesc subiectul. Asa ca am inceput cu inceputul. De la nastere pana acum…
– Aha, stiam eu ca ai fost casatorit.
– Da, am cunoscut-o la facultate si mai tarziu ne-am casatorit. E o femeie extraordinara si nu imi regret perioada…
– Copii?
– Da, un baiat
– Pai, si eu de ce nu l-am cunoscut. Ti-e rusine cu mine? Sau e de varsta mea, spune ea chicotind.
– A murit acum ceva ani, intr-un accident stupid de masina. Un camion a dat peste el. Trebuia eu sa ma duc sa o iau pe sotia mea de la serviciu, dar l-am trimis pe el.
– Imi pare rau. Atunci a iesit de sub albeata cearceafului si si-a lipit urechea stanga de pieptul meu.
– Cred ca si acum da vina pe mine. Eu trebuia sa ma duc sa o iau pe Maria, fosta sotie, de la serviciu, dar mi-a fost lene si l-am trimis pe el, am continuat simtind cum sub piele mi se strecoara o urma de tristete.
– Si sotia?
– Am incercat sa ne continuam viata, dar dupa cateva luni de la accident a zis ca nu poate sa ma priveasca. Ca ma uraste.
– Si…
– Nu mai am chef…, am impins-o usor de pe mine, mi-am tras chilotii pe mine si m-am dus in bucatarie sa-mi fac ceva de baut.
Dupa perioada de gratie a fiecarei relatii cand nu vezi decat pasiunea, iubirea si frumusetea ei, am inceput sa vad si altceva. Iesea din ce in ce mai mult cu prietenele ei si nici nu mai venea la mine asa des. Filrtra cu tipi mai tineri, aratosi pe care ii intalneam pe la vreo petrecere la care eram invitat. Parca nici in pat nu mai era ca la inceput.
Intr-o zi s-a trezit si m-a intrebat ce e cu mine, ca daca s-a intamplat ceva sa-i zic. Dar era prea tarziu. Totul am inchis in mine si am pus capacul. A cedat dupa cateva raspunsuri negative din partea mea. Ea nu stia ca eu vad cum se uita la altii si cum le atinge bratele si rade la tot ce zic. Am renuntat sa ma mai duc la petreceri, sperand ca voi scapa de gandurile astea negre. In schimb nu am reusit pentru ca intr-o seara cand am primit o invitatie eu am refuzat-o categoric si ea a rabufnit.
– Nu mai facem nimic. Stai toata ziua in casa. Bosorogule! Nu mai vrei sa fii vazut cu mine ai?
– Stai! Unde fugi de mine ? Nu poti sa te bagi in camera aia si sa dai cu vopsea pe hartie. Zi!
– Ah, asa esti. Nenorocitule, a zis cand am inchis usa dupa mine, Eu ma duc, nu ma intereseaza, cunosc destula lume, a continuat.
Dupa ce am aruncat cateva dare de vopsea pe panza nu am mai rezistat. Capul imi colcaia de ganduri. Am intrat peste ea in camera in timp ce se schimba.
– Asa deci! Curvo, de-aia te-ai imbarligat cu mine ca sa intalnesti tineri aratosi si cu bani
– Esti nebun si sa nu ma mai faci tu curva!, mi-a zis ea in timp ce-si piciorul in dresul negru.
– Curva! Curva! Curva!, am continuat fara sa o scap din ochii.
– Porcule, nesimtitule, s-a ridicat plangand si mi-a tras o palma zdravana peste falci. Dupa ce m-a mai lovit de cateva ori in piept, a renuntat si s-a asezat pe pat cu dresul pe un picior in sutien negru si chilotii negrii plangand. Ma simteam ultimul om, nu voiam sa fac asta, chiar mi-am zis ca nu o s-o fac, dar uite ca nu am reusit.
– Uite, imi pare rau, dar te-ai indepartat, tu flirtrai cu aia, tu ii sorbeai din ochii si ai uitat de mine.
– Eu!? A racnit ea la mine. Tu ai inceput sa bei mai mult si nu mai stii ce vezi, de cate ori a trebuit practic sa te trag de la petreceri.
– Pai tu vorbeai cu aia si uitai de mine, de aia beam
– Eram draguta si daca vrei sa stii, vorbeam despre tine si opera ta. Toti te lauda, dar esti un betiv si nimic mai mult.
– Acum, mars de aici si l-a sa ma in pace, mi-a aratat usa cu degetul fara sa se uite la mine.
De data asta nu am mai reusit sa o induplec: telefoane si cateva vizite nu au dat roade. Am vorbit cu ea cand am vazut-o la o petrecere. M-am dus sperand ca ea va fii acolo si am gasit-o la bratul unui tanar intr-un costum bleumarin cu dungi albe. Voiam sa ii trag cativa pumni, dar m-am abtinut pentru ca intr-un fel ma simteam bine: avusesem dreptate, desi ea nega in continuare.
– Nu este ceea ce crezi, am iesit ca ma plictiseam ingrozitor si el a fost dragut si m-a invitat. Pana la urma ce ma intereseaza ce crezi tu.
– Voiam sa-ti cer scuze si sa-ti zic ca m-am comportat ca un gelos prost.
– Ei bine, poate mai e speranta pentru tine.
Atat mi-a zis in seara aia si am tot asteptat un telefon din partea ei, dar nu a venit. Am incetat sa mai ies prin locurile unde stiam ca puteam sa o intalnesc. Trebuia sa o sterg cat mai repede din minte.
Intr-o zi cand era prea cald sa stai in casa, m-am hotarat sa fac o plimbare pana la cimitir. Tot timpul m-am intrebat ce cauta o statuie de cativa metri lungime intr-un loc ca acesta. Nu am stat niciodata sa observ cine este intruchipat acolo. Am cumparat si eu niste flori si le-am pus pe mormantul fiului meu. Dupa cateva minute in care am vorbit la piatra incalzita de soare, am iesit la strada ce intra in cimitir. Asfaltata, delimitata de plopi. In timp ce intra pe poarta pieptonilor mama fiului meu, am vazut-o pe fosta mea iubita stand pe o banca din ciment privindu-si degetele de la picioare. De la ea am trecut cu privirea la Gina, sotia mea. M-a recunoscut si mi-a zambit ca intotdeauna usor stramb, in partea dreapta sau poate mi s-a parut ca mi-a zambit. Ramele ochelarilor erau ascunse sub parul cenusiu. Nu a vrut sa si-l vopseasca.
In timp ce paseam spre iesire, oarecum speriat de intalnirea celor doua femei din viata mea, am vazut un camion albastru ce gonea spre noi. Masina se izbeste in fundatia statuii, lovind-o si pe Gina. In urmatoarea secunda statuia se inclina si cade pe spate deasupra bancii de ciment. Totul s-a petrecut ca un fulger de sunete. Nu pot sa cred. O imagine de tablou. O absurditate.

2 thoughts on “Un pictor batran

Leave a Reply

