Daca ar fi…Punct. Contrapunct. Aldous Huxley.

“Daca dragostea dintre oameni nu ar fi determinata decat de pasiune, daca nu s-ar incaiera decat atunci cand sunt suparati sau inspaimantati, daca nu s-ar repezi la lucruri straine decat atunci cand au nevoie sau sunt apucati de o dorinta irezistibila de a poseda, te asigur ca lumea in care traim ar semana mult mai mult cu imparatia cerurilor decat semana astazi cand este condusa de principiile crestino-intelectual-stiintifice”.  Aldous Huxley. Punct.Contrapunct. Soon.

Susan Sarandon. Just because.

Later edit:

Da, mi-a placut cartea. Am luat aceasta carte din raft doar pentru ca se numara printe operele care l-au influentat pe Marquez. Stiu ca mi-am facut o lista undeva cu cartile care-l impresionasera, dar nu mai stiu pe unde e. Oricum asta mi-a ramas in mine si pentru ca e cunoscut (Huxley) pentru opera “A Brave New World”. Am tot evitat asta cu new world pentru ca eu voiam sa citesc Punct. Contrapunct. Acum, dupa lectura am ramas cu doua impresii: Huxley a fost un om foarte destept si doi, omul asta a fost un vizionar. Povestea de la suprafata e simpla: diferite relatii examinate, cum iubeste un intelectual, inselaciune, crima etc. Nu asta e foarte important, este doar un mod de a duce povestea mai departe pentru a nu plictisi cititorul si pentru a nu se simtii ca citeste un eseu si nu un roman.

Cel mai mult mi-a placut faptul ca in aceasta carte se gasesc acele convorbiri interesante, cu miez, adevaratul plus al cartii. Important este ca aceste convorbiri nu se simt fortate, ci sunt naturale, ca si cum ar fi trebuit sa aiba loc, atunci si acolo.  Se vede clar ca Huxley nu e multumit cu viata intelectuala unde se traieste numai in abstractiuni, dar nici cu viata simpla, animalica, programata doar dupa placere. El vrea sa traim viata adevarata, sa muncim de la 9 la 5, dar dupa sa fim noi insine, sa traim ca un om adevarat. Din pacate, eu nu am prins exact ce vrea sa spuna “sa traiesti ca un om adevarat”, asa ca nu pot sa va lamuresc si pe voi. Poate la o relectura o sa imi dau seama. Huxley surprinde bine si faptul ca vom deveni o natiune supusa placeri, satisfacerii imediate. Mi-a placut asta. Numai ca e putin dezvoltata ideea, urmand sa fie extinsa in urmatorul roman”A Brave New World”, roman pe care ar trebui sa-l citesc si eu.

Pe scurt, in spatele unor scene banale, obisnuite se ascund idei interesante, care, cred eu, merita, macar citete, daca nu chiar ar fi nevoie sa meditam un pic asupra lor.

Leave a Reply

