Tips & Tricks si alte sfaturi despre scris(II)

Sfaturi, idei care functioneaza pentru mine.

1. Scrie pe fiecare zi. Sigur gasesti asta oriunde. Toti spun asta. Sunt partial de accord. De ce? Deoarece pentru a aplica sfatul acesta trebuie sa ai o idee sau un fir narativ destul de complex in minte. Daca ai o idee pentru un roman, macar o farama de plan, da, atunci trebuie sa scrii pe fiecare zi. Pui cuvant langa cuvant. Dezvolti povestea, personajele etc. In fiecare zi cateva sute de cuvinte. Daca faci asta, intr-o vara ai putea avea material pentru un roman. Dar cred ca nu merge acest sfat daca obisnuiesti sa scrii short-story. E aproape imposibil sa ai idei de povesti, una dupa alta, astfel incat sa poti sa scrii pe fiecare zi la ele. Pe de alta parte, ai putea sa tii un jurnal. Lucru care cred ca ajuta. Poti sa pui orice acolo. Macar face ca scrisul sa devina un obicei.

2. Trebuie sa-ti gasesti o o persoana care sa-ti corecteze textele, sa-ti dea feedback. E foarte important. Iar aceea persoana trebuie sa faca mai mult decat sa-ti zica ca e frumosa povestea sau ca e de cacat. Trebuie sa te ajute cat mai mult. De ce e proasta povestirea? cum sunt personajele? cum ar trebui sa continui? etc. Dupa acest pas ar fi bine daca ai avea si un grup de prieteni buni. Care la randul lor sa-ti spuna parerea despre material. Aceste persoane nu trebuie sa fie scriitori, profesori, ci oameni obisnuiti. Pana la urma, tu nu scrii pentru alti scriitori, profesori, ci pentru oameni normali. Sigur, poate un scriitor ti-ar putea da sfaturi mai exacte.

3. Keep busy. Daca nu ai inspiratie sau, pur si simplu, nu gasesti cuvintele potrivite plimba-te, spala vase, fa ceva. Incearca sa te tii ocupat si lasa-ti mintea sa gasesca cuvintele. Eu ma plimb mult prin casa. Intr-un timp, loveam peretele cu o minge. Era foarte relaxant. Mai nou, imi pun apa sa-mi fac ceai. Nu sunt fan al acestei bauturi, dar tot procesul: pune apa, scoate cana din dulap, alege ceai, toarna apa, miere etc, ma relaxeaza si pot sa ma gandesc. Nu functioneaza tot timpul, dar macar am facut ceva folositor.

4.  Citeste-ti textele cu voce tare. Asa iti dai seama cel mai bine, usor daca repeti cuvinte in text; iti dai seama daca e ok ritmul propozitiilor. Poate e prea fragmentat textul. Poate sunt prea lungi propozitiile. Cand le auzi, iti dai seama.

5. Scrie ce simti. Fii sincer. Nu trebuie sa te rusinezi, nu trebuie sa te gandesti ca ar putea citii x, y, sau ca s-ar supara x, y. Daca scrii cum simti, daca chiar crezi ce spui acolo, si cititori tai vor simti asta.

Sper sa va ajute. Inca o runda pe viitor.

5 thoughts on “Tips & Tricks si alte sfaturi despre scris(II)

  1. Bună lista! Punctul 4 e, probabil, cel mai underrated; extrem de important, orice ai scrie.

    “E aproape imposibil sa ai idei de povesti, una dupa alta, astfel incat sa poti sa scrii pe fiecare zi la ele.” Aici te-aş contrazice un pic. Am constatat că, dacă exersezi intens, şi ideile vin mai uşor. Te gândeşti că seacă izvorul, dar în realitate îl faci şi mai, ăăă, fluid. Practice is your friend.🙂

  2. Eu cred ca cel mai important e punctul 2. Toti carora le dau sa citeasca ce scriu imi spun cat de bine e scris si ce mare scriitor o sa ajung. Sunt convins ca e imposibil sa le placa tuturor atat de tare, dar nimeni nu are curajul sa critice.

  3. Eu am ezitat să public poeziile mele pentru că mă gândeam tocmai la punctul 5 din lista ta. ,,Vai ce o să zică nu-ştiu-ce-străin?” sau ,,O să fiu devastat dacă cineva zice ceva nasol”, dar am învăţat să am încredere în sfaturi şi să le accept, oricare ar fi. În rest, am încercat să respect cam tot ce ai scris aici…

Leave a Reply

