Portocala Mecanica/A Clockwork Orange de Anthony Burgess

Filmul, pe care as dori sa-l revad, l-am urmarit mai demult si mi-a placut. Pe vremea aia nici nu stiam ca exista o carte. Asa ca, acum cand mi s-a oferit ocazia sa citesc “Portocala Mecanica” am acceptat.

Cartea are o structura simpla si o poveste cat se poate de liniara si usor de inteles. Nu e nimic complicat. Alex, un tip tinerel-de cartier-, umbla cu gasca lui si facea haos. Jefuiau, bateau oameni pe strada, violau. Se distrau. La un moment dat i se infunda lui Alex si ajunge la puscarie; i se “ofera” sansa sa participe la un experiment care e menit sa-l faca bine. Pe scurt

.

Sub acest invelis simplu, Burgess a explorat niste idei precum: inviolabilitatea dreptului de a decide, guvernul rau care suprimeaza individul, rautatea, violenta, robotizarea omului. Burgess ne spune ca daca nu avem dreptul de alege nu mai suntem oameni, gandire cu care cred ca suntem de accord majoritatea. Autorul e foarte convins ca omul trebuie sa fie lasat sa-si faca propriile decizi, fie daca sunt rele(violenta) sau bune. Si nu trebuie fortat sa se comporte “bine”. Guvernul inuman care vrea sa controleze oameni cu orice pret. Minciuna si coruptie. Toate valabile, insa nimic revelator.

Mi-a placut cum a construit personajul principal. Desi este un monstru-umileste, violeza, fura- tu gasesti umanitate in el(asta, cred eu, indusa si de muzica pe care o asculta) si parca-l indragesti. Il compatimesti. Ti-e mila de el, apoi iti redevine drag.

Trebuie sa vorbesc si despre limbajul folosit de Burgess. Acesta aproape inventeaza o noua limba. Chekstii, moloko, cevalek, puianka si multe alte cuvinte si expresii. La inceput poate sa fie confuz, deruntant, dar dupa cateva pagini incepi sa-ti dai seama ce inseama un anumit cuvant, expresie. Unele sunt explicate de autor/traducator. Cred ca si-ar fi pierdut mult din putere daca ar fi fost scrisa intr-un limbaj normal. Reuseste sa creeze o autenticitate fantastica. Chiar ai impresia ca stai la masa cu un gaskar si iti povesteste tineretea lui.

Mi-a placut. Nu este una din favoritele mele, dar ma bucur ca am avut ocazia sa o citesc. Alexandra, am scris bine?

Va las.

sursa foto

P.S Am uitat sa va spun ca limbajul din carte m-a molipsit. Si cateodata ma gaseam ca zic: am vidvazut in loc de am vazut, ceaiok in loc de ceai si expresia mea favorita=super horror show.

2 thoughts on “Portocala Mecanica/A Clockwork Orange de Anthony Burgess

Leave a Reply

