Un nou domeniu al artei: jocurile video

Inainte sa va vorbesc despre jocuri trebuie sa va spun cateva vorbe despre mine, despre copilaria mea. M-am nascut in Craiova. Am trait in cartierul Cornitoiu, cu un parc in apropiere. Aveam destui copii prin preajma cu care sa ma joc. Nu a fost o perioada prea lunga, viata mea acolo. Tata fusese promovat si a trebuit sa ne mutam la Vanju-Mare. Acolo, am stat pana in clasa a doua, apoi m-am mutat in Cornitoiu, din nou. La Vanju stateam numai pe afara. De dimineata pana seara. Ca un copil normal, pe vremurile alea.

Reintors la Craiova, primit calduros de copii de la bloc, am iesit in spatele blocului. Aveam calculator in casa pe vremea aia. Ma intelegeam bine cu copii din cartier, insa niciodata nu m-am simtit total integrat, acceptat. Parca ceva ma tinea la distanta. Acest sentiment s-a accentuat si treptat am renuntat sa mai ies in spatele blocului. Am inceput sa ma joc din ce in ce mai mult la calculator.

V-am spus asta ca sa intelegeti relatia mea cu calculatoare. Inca de foarte mic m-am simtit atasat de jocurile video, poate si de asta nici nu prea am citit carti penru copii. Am preferat jocurile.

In primul rand, jocurile au o valoare de escapism extrem de mare. Te joci o ora, doua si ai uitat complet de scoala, teme si ce te mai preocupa. Iti deschide o fereastra catre un univers in care poti sa te bucuri. O sa zici ca si cartile ofera acelasi lucru. Desigur, dar jocurile ti-l ofera mult mai usor. Statul in fata calculatorului te solicita mai putin. Jocurile, in viitor, ar putea prelua rolurile filmului si cartilor, dar despre asta alta data.

Pe langa evadare, jocurile iti ofera distractie. Te fac sa te simti bine, te fac sa te destinzi. Chiar daca o sa injuri de mama focului daca inamicu’ iti da headshot. Nu o sa vorbesc despre asta. E de la sine inteles.

Iti spune o poveste de calitate. Jocurile au evoluat foarte mult si subiectele s-au schimbat, nu doar trebuie sa salvezi printesa. Unele jocuri( The Longest Journey, Mass Effect, Kotor etc) rivalizeaza cu o carte bine scrisa. Au caractere bine conturate, poveste inteligenta, twists, amuzament. In The Elders Scrolls, toata seria, gasesti carti in jocuri care au povesti in ele. Texte coerente, nu doar aberatii. Cineva a stat si a scris, chiar daca doar 10% din cei care au jucat jocurile au citit ce e pe acolo.

Animatiile, grafica, arta sunt alte elemente care s-au dezvoltat de-a lungul anilor. Totul este cat se poate de real, emotiile personajelor se vad pe fata, miscarile sunt naturale, creature fantastice, unde e cazul. In L.A Noir, creatori au mers atat de departe cu redarea fidela a chipului uman, incat actori adevarati au fost conectati la aparate, iar expresiile lor au fost redate pe calculator. Jucatorul chiar trebuie sa “citeasca” personajele pentru a putea rezolva anumite puzzeluri.

Guild Wars 2, concept art

http://www.guildwars2.com/en/art/ mai mult game art la link.

Cinematografia. Cinematicile ocupa un rol foarte important in industria jocurilor. Unele sunt atat de bine facute incat crezi ca urmaresti un film. Chiar s-a facut si un top al celor mai bune filme din industrie.

Clipul urmator este declarat ca fiind cel mai bun. Nu stiu. Mi-a placut, dar nu i-as da primul loc. Voua va place?

Jocul actoricesc si sunetul. Din ce in ce mai multe jocuri au parte de sunete, muzica de calitate in spate, iar actori care isi imprumuta vocile pentru personaje se straduiesc foarte mult, rezultand un sunet de calitate. Michael Sheen, Seth Green si alti au ajuns sa interpreteze personaje fictive in jocuri.

Ce avem: arta scrisului, arta grafica, vizuala, sunetul si povestirea. Eu zic ca sunt destule elemente artistice, incat sa demonstreze ca jocurile sunt mai mult decat niste simple jocuri.

O sa zici ca trasaturile de mai sus se gasesc si in filme. Asa este. Insa urmarirea unui film este o activitate pasiva. Da, te gandesti la personaje, plotul filmului etc. Numai ca la jocuri tu ai puterea de a interactiona cu povestea, de a-i schimba cursul. Te tine tot timpul alert. In ultima vreme, tot mai multe jocuri au inceput sa aiba quick time events, adica momentele cand trebuie sa apesi pe un buton in timpul cinematicilor pentru a modifica povestea.

Se intelege ca aici vorbesc doar de varfurile industriei jocurilor. Exista foarte multe idiotenii, jocuri cu violenta gratuita, care ofera doar o distractie de moment. Eu vorbesc de productiile facute cu cap si cu suflet, jocurile care le gasesti in topuri.

2 thoughts on “Un nou domeniu al artei: jocurile video

  1. Pingback: Leapsă religioasă: Paştele sau Crăciunul? « Radu Ştefan's Poeme ETC.

  2. Pingback: Beneficiile jocurilor video « Leafs in february*

Leave a Reply

