Trilogia iubirii a lui Wong Kar Wai

O trilogie informala, ce trateaza mai multe aspecte ale iubirii, dar exploreaza si teme precum singuratate, dorinta, trecerea timpului si refractarea trecutului in prezent, in viitor. O trilogie formata din “Days of Being Wild”, “In the Mood for Love” si “2046”.

Primul meu contact cu regizorul din Hong Kong a fost odata cu filmul “2046”. Am crezut ca este unul dintre cele mai bun filme moderne, dar acum, desi tot cred ca e un film bun, mi-am schimbat putin parerea. Zilele trecute m-am hotarat sa revad filmele lui Kar Wai, dar, de data aceasta, sa incep cu “Days of Being Wild” (asta a fost prima vizionare).

days

“Days of Being Wild este un film bun, cu tematica interesanta, desi nu este atat de stilizat precum “Mood for Love” sau “2046”. Personajul principal nu este Chow Mo-wan (Tony Leung), ci acesta apare doar la sfarsit, ca un mic hint la ce va urma. Filmul se concentreaza pe York si a relatiei cu mama sa si cu doua dintre iubitele lui, Su Li Zhen si Mimi. Este un tip distant in relatiile cu femeile, iar dupa ce le cucereste nu ii mai pasa de ele. De ce face asta? Wong Kar Wai explica destul de bine prin ilustrarea interactiuniilor dintre York si mama sa adoptiva, o fosta prostituata. Relatia lor nu este una grozava, si ea chiar a refuzat de mai multe ori in a-i dezvalui numele parintilor lui York. York are o problema in a face o conexiune cu femeile astea pentru ca la randul lui, el a avut o relatie ratata cu mama lui. Insa Wong Kar Wai (WKW) nu se opreste aici, la aceasta problema freuidiana (mommy issues), sa-i zicem, ci ne arata si consecintele ale acestor ratari. Mimi si Su Li Zhen sufera in urma relatiilor cu York si incearca sa se vindece, sa treaca mai departe. Filmul trateaza si ideea de identitate, acest proces de a descoperii cine esti. Se vede asta foarte bine in cazul lui York, care-si cauta parinti, dar si pe sine, insa si cu Tide, politistul, care tot timpul a vrut sa fie marinar. Un inceput bun, care urma sa infloreasca in al doilea film din trilogie “In the Mood for Love”.

“Love is all a matter of timing.”

bscap0052

“In the Mood for Love” este incununarea efortului lui Kar Wai, explorarea modului in care dragostea se manifesta intr-o casnicie, ce se intampla dupa sfarsitul minunat din basme “si au trait fericiti, pana la adanci batraneti”. Exista fericirea asta despre care se vorbeste, se poate mentine intr-o casnicie, intr-o relatie, o asemenea fericire? Oare iubirea adevarata ne poate oferii asta?

Aici filmul se concentreaza pe domnul Chow si doamna Chan, pe casniciile lor ratate, dar si pe prietenia si iubirea dintre cei doi. Nu le vedem fetele sotiei lui Chow si, respectiv, sotului doamnei Chan, de-a lungul filmului pentru ca nu conteaza, sunt folositi doar ca obiecte pentru a exprima o idee (sunt doar un simbol pentru barbati si femei). La scurt timp cei doi afla, ca jumatatile lor din casnicie au o aventura unul cu celalalt. La inceput joaca un joc neobisnuit, in care fac role-play si incearca sa inteleaga cum a inceput aventura celor doi. Usor, usor, precum cadrele in slow-motion ale lui Wong Kar Wai, cei doi se imprietenesc si poate chiar incep sa se iubeasca? Pentru ca oamenii astia sunt “in the mood for love”. Kar Wai mai arunca o privire si spre modul cum societatea de atunci (anii 60) privea relatiile dintre un barbat si o femeie. Desi nu aveau o aventura, cei doi, se ingrijorau de vecini, ce o sa zica, daca  barfeasc etc. De aici reiese si singuratatea eroilor nostrii, fortati sa petreaca mai mult timp departe de celalalt.

Cu “In the Mood For Love” avem parte si de un deliciu vizual. Modul discret in care Wong Kar Wai alege sa ne arate eroii filmului, mai intai le vedem umbrele pe strada, apoi cei doi apar in cadru, sau scenele din apartament, cum mai intai le vedem picioarele sau reflectiile in oglinzi, ca si cum nu ar vrea sa deranjeze actiunea, ci doar sa-i observe discret. De asemenea, “mood for love” este unul dintre cele mai poetice filme pe care le-am vazut. WKW stie sa emotioneze privitorul prin imaginile colorate, combinate cu o linie melodica perfecta, melancolica. S-ar putea vorbi despre imaginile filmului asta mult si bine, dar o sa ma opresc aici.

“It’s me. If there’s an extra ticket… would you go with me?”

bscap0053

“2046”  Mai era nevoie de o continuare a lui Chow Mo-Wan? Probabil ca nu, dar eu m-am bucurat si de filmul asta, poate nu la fel de mult ca “mood for love”, totusi este un film frumos.Chow Mo-Wan a mers mai departe, fara sa treaca cu totul peste iubirea trecuta, a devenit un om sarmant, care cu usurinta aducea femei la el in apartament. S-a intors in Hong Kong, dupa o perioada in Filipine, si s-a cazat in hotelul unde a scris povestile de arte martile din “In the Mood for Love” si chiar a vrut sa se mute in camera 2046, camera pe care o impartise cu doamna Chan, unde il ajutase cu povestile. Doar ca 2046 nu era inca gata. Era in renovare….avusese loc o sinucidere, Mimi din “Days of Being Wild”, care inca nu-l gasise pe York, si iubirea pe care o cauta. Asa incepe Chow un proces de voyorism ciudat pentru ca nu este legata de o persoana anume din camera 2046, ci mai degraba de trecut, de ceea ce s-a intamplat cu multi ani in urma, in acel loc. De asemenea, actiunea se muta din prezent, din camera de hotel, pe trenul care ducea spre anul 2046, un loc unde putea retrai amintirile. In trenul asta, alter-egoul lui Chow, un japonez, se indragosteste de un android, desi ii este spus sa nu faca asta. Aceasta iubire este unilaterala deoarece androizii nu pot raspunde, nu sunt oameni. Asemenea lui Chow care nu mai poate raspunde la iubirea lui Bai Ling, vecina din hotel, singura femeie care poate sa se apropie de el indeajuns.

Imaginile si sunetul se ridica la nivelul stabilit de WKW prin “mood for love”, insa, o materie de gust, 2046 mai pierde din liricismul imaginilor si parca nici soundtrack-ul realizat de Shigeru Umebayashi nu mai este atat de emotionant.  Totusi 2046 contine scene, cadre si culori marca Kar Wai, asa ca nu va ingrijorati.

Mi-a placut mult cand l-am vazut pentru prima data, acum, dupa aceasta vizionare, am ramas cu impresia ca este un film prea mult editat, cinic, iar lipsa unei tensiuni ca in “mood for love” il face sa para lipsit de suflet in comparatie cu predecesorul.

“Take care. Maybe one day you’ll escape your past. If you do, look for me.”

TL;DR Filmele astea sunt bune, orice pasionat de cinema ar trebui sa le vada. Nu este nevoie sa le urmaresti in ordine. Daca nu esti gata sa le vezi pe toate, poti sa te uiti doar la “In the Mood for Love” si daca ti-a placut, treci mai departe la 2046 sau intoarcete in trecut, 1990, si vezi Days of Being Wild apoi 2046.

P.S a blast from the past, recenzia mea a filmului 2046, de acum trei ani. Pe langa faptul ca i-am pocit numele, nu stium cum am reusit asta, sunt bucati care-mi plac, altele mai putin. Cine stie, poate peste alti trei ani o sa zic acelasi lucru despre articolul asta.

One thought on “Trilogia iubirii a lui Wong Kar Wai

  1. Pingback: Recomandarile lunii ianuarie | Leafs in february*

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s