September films

Sa fie de la vreme sau nu, cert este ca am fost lenes si abia am incropit cateva propozitii la fiecare film. Asta si pentru ca las scrisul pe ultima suta de metri in loc sa scriu consistent de-a lungul lunii. Sper ca in octombrie sa ma descurc mai bine, pana atunci acestea sunt recomandarile mele in materie de filme.

La Dolce Vita (1960)

La Dolce Vita (1960)

1. Highly Recommended

Veronika Voss (1982)Rainer Werner Fassbinder– De ceva timp l-am ocolit tot pe Fassbinder, fara un motiv anume, dar, in sfarist, am vazut un film al regizorului german. Si mi-a placut atat de mult. Fassbinder filmeaza in alb negru simplu, contrastat si exploreaza multe unghiuri interesante. Ca poveste, Veronika Voss este asemanatoare cu Sunset Blvd (este pomenit ca sursa de inspiratie pt filmul germanului) si daca ti-a placut clasicul american o sa apreciezi si aceasta frumusete germana.

La Dolce Vita (1960) -Federico Fellini– A doua vizionare m-a facut sa-l iubesc si mai mult. La Dolce Vita este o opera frumoasa, ce se intinde pe trei ore, dar care nu m-a plictisit deloc. La o privire superficiala ai putea spune ca filmul ne povesteste viata unor oameni bogati plictisiti in cautarea a ceva incitant, dar este mai mult de atat. Este o examinare profunda a singuratatii si Fellini arunca cateva “raspunsuri” in fata lui Marcello, insa nici unul nu este suficient. Religia, familia, celebritatea sau prietenii, toate astea ar putea fi o solutie pentru protagonistul nostru, dar fiecare data, pe rand, il dezamagesc. Iar finalul dulce-amar este atat de frumos.

No Country for Old Men (2007)Fratii Coen- Si aici este vorba tot de o a doua vizionare. Acelasi efect, daca nu chiar mai profund, deoarece prima vizionare nu a avut un efect atat de puternic. In schimb, acum am fost dat pe spate. Filmul pune in lumina batalia dintre rau si bine, un rau de neinteles pentru serif, de care ii este frica, un rau interpretat extraordinar de Javier Bardem. Defapt, toti actorii au oferit interpretari de calitate, insa Bardem a fost cu un pas in fata. Acum ceva timp, ma intrebam pe blog daca Coenii imi plac, daca sunt buni, acum nu mai am niciun dubiu (s-au adunat filmele bune (Barton Fink, Fargo etc) in defavoarea celor mai slabute (Miller Crossing-considerat de multi unul din filmele cu gangsteri de referinta). Fratii Coen sunt niste maestri povestitori ai cinema-ului contemporan.

bscap0006

If…(1968)

2. Recommended

If…(1968)Lindsay Anderson-Filmul a aparut intr-o perioada propice revolutiei (chiar cu cateva saptamani inainte ca studenti francezi sa se revolte). If…are tematica anarhia, revolta impotriva sistemului asupritor, iar actiunea are loc intr-o scoala conventionala din Anglia. Malcom McDowell a intrat in rolul de rebel parca pentru a-si desavarsi jocul in filmul lui Kubrick “A Clockwork Orange”, ce avea sa apara cativa ani mai tarziu. Chestia interesanta este faptul ca tot filmul sta sub semnul intrebarii (if..) si actiunea pare o joaca (se trage cu gloante, dar nu se vede sange, se impusca, insa nu stim daca au murit), ca si cum s-ar intreba, ce-ar fi daca….

Peeping Tom (1960) -Michael Powell-Pentru acest film, Powell ne face partas la ceea ce inseamna sa te afli in spatele camerei de filmat atunci cand Mark (protagonistul) filmeaza cum o prostituata se dezbraca apoi o ucide, iar mai  tarziu Mark filmeaza politisti care scot cadavrul de la locul crimei. Dupa scena asta deja te simti putin cam murdar pentru nu numai Mark este un “peeping tom”, un voyeur, ci si tu, spectatorul, cel care stai in intuneric si urmaresti cu curiozitate viata personajelor ce se desfasoara pe ecran.

The Butcher (1970) -Claude Chabrol-Acesta reprezinta primul film vazut de mine realizat de un alt membru al nou val al filmului francez, Chabrol, si am ramas placut impresionat. Nu are explozia lui Goddard sau finetea lui Truffaut, insa se pricepe la povestea cinematografica. The Butcher ne prezinta relatia dintre o profesoara si un, ati ghicit, un macelar. Acesta este un tip mai ciudat, iar atunci cand apare o serie de crime in oras, ea incepe sa-l banuiasca pe macelar. Chabrol se joaca cu ideea de reprezentare si faptul ca lucrurile nu sunt, intotdeauna, ceea ce par sa fie.

Night on Earth (1999) -Jim Jarmusch-Cinci orase, cinci taximetristi, cinci povesti de neuitat. Jarmusch m-a fermecat din nou cu aceste povesti spumoase, pline de umor si idei interesante. Mi-a placut atmosfera, mi-a placut scriitura, iar imaginile aduc la viata orasele adormite.

Smiles of a Summer Night (1955) -Ingmar Bergman- O comedie, da ati citit bine, despre adulter spumoasa cu multe replici taioase. Smiles of a summer night  este un film usurel, dragut, ce emana bucurie, un unicat marca Bergman, ce avea sa-i aduca libertatea de a regiza ce film voia pe viitor.

Edge of Tommorow (2014) -Doug Liman- Tom Cruise este din nou erou in plin actiune, iar de data asta nu-i iese rau de loc. Liman se pricepe sa dirijeze actiunea, iar toata treaba asta cu repetarea actiunii (aduce cu un joc video) nu e plictisitoare. Job well done, exceptand finalul de cacao.

Il Sorpasso (1962) -Dino Risi-Un film fun cu doua personaje interesante. Bruno este extrovertit, vorbeste mult, spune glume, expansiv si plin de sine, iar Roberto este timid, constiincios, ce-si vede de invatat. Intamplarea face ca cei doi sa se intalneasca si sa plece intr-o aventura de zile mari (un road trip adevarat). Fiecare moment petrecut alaturi de cei doi ne dezvaluie cate putin din personalitatea fiecaruia (mai ales ce-a lui Bruno) si este o placere sa-l vezi pe Vittorio Gassman (Bruno) la lucru. M-am distrat de minune. Daca nu credeti in recomandarea mea, sa stiti ca si Martin Scorsese l-a inclus intr-o lista de filme (foreign) de vazut.

Life Itself (2014) -Steve James- Nu cred ca am instrumentele generale (nu inca) de a judeca un documentar (nu cred ca am vazut mai mult de 5 pana acum), insa pot sa zic ca Life itself mi-a placut si-l recomand celor interesati de viata criticului de film, Roger Ebert. Life itself cred ca atinge punctele vitale necesare oricarui documentar (copilaria, primul job, caracterizarea personajului principal si in final moartea acestuia).

Snowpiercer (2014)

Snowpiercer (2014)

3. Meh

Master and Commander: The Far Side of The World (2003)Peter Weir- M-am gandit ca daca tot am vazut Robin Hood (ala cu Russel Crowe), un  film slab, asta nu are cum sa fie mai prost. Nu este, dar nici foarte bun. Filmul asta se rezuma cel mai usor in felul urmator: doua barci se joaca, se alearga de-a lungul oceanului, ceva emotii si conflicte intre capitan si prietenul lui, doctorul, iar in final sunt victoriosi (oare cine?)

How To Train Your Dragon 2 (2014) -Dean Deblois-Putem sa ne punem de accord ca primul “How to train…” a fost un Pixar reusit. Asta nu chiar. Nu am mai ras asa de mult, nici actiunea nu a mai fost atat de interesanta, totul este foarte “sequely”. Filmul a bifat toate punctele  necesare pentru construirea unui sequel, ceea ce e ok (plictisitor), dar nu este incitant.

Snowpiercer (2014) -Bong Joon-ho- Cum ar fi daca toata lumea cum o stim noi acum ar incapea intr-un tren ce calatoreste in jurul lumii inghetate? Bong Joon-Ho ataca ideea asta si o face ok, dar problema nu este in premiza, ci in desfasurarea evenimentelor, in dezvoltarea personajelor. Mi-a placut de Tilda Swinton, dar Chris Evans a fost fara sare si piper.

Ronin (1998) -John Frankenheimer- Filmul asta l-am gasit intr-o lista cu filme interesante cu spioni. Not so much. Multe twisturi, dar cui ii pasa. Ronin nu face nimic sa te faca investit in poveste, in personajele pe care le vezi pe ecran. Ii lipseste sufletul si asta e un lucru foarte grav.

Caddyshack (1980)Harold Ramis- Probabil ca l-am vazut pe la tv cand eram mai mic, insa mi-a fost readus in atentie de internet, de meme-uri si pentru ca nu-mi era somn intr-o noapte m-am gandit sa-l vad. E placut pentru o seara in care nu ai nimic de facut, unele gag-uri chiar sunt amuzante, altele mai putin (toata treaba cu goaferul nu am gasit-o deloc amuzanta- Bill Murray e super in schimb). Si mi-ar fi placut sa fi vazut mai mult Chevy Chase in filmul asta (nu credeam ca o sa zic asta vreodata).

22 Jump Street (2014)Phil Lord, Chris Miller– Sa le mearga si a doua oara? Oarecum, n-am fost la fel de incantat precum alti critici. 22 jump are destule de multe glume rasuflate, dar per total e ok, insa nu mai bun ca primu. Filmul se autoironizeaza de foarte multe ori si o face bine (very good) si are un numar extraordinar de mare de referinte gay (funny at first but come on, got old quick). La modul cum s-a terminat nu credeam ca o sa existe si 23 jump street (dar se pare ca a fost confirmat!).

The Two Faces of January (2014) -Hosein Amini- Aproape not recommended daca nu erau Vigo Mortensen, Kristen Dunst (desi nu-mi place de ea, e o actrita buna) si Oscar Isaac si peisajele frumoase din Grecia. E aproape uimitor cum se poate rata un film cu asemenea actori. Povestea e cat se poate de dreapta si clara, fara ocolisuri, personjului lui Dunst e acolo, doar ca sa existe conflictul dintre Vigo si Oscar, in rest totul e un mare meh.

4. Not Recommended (wasted time)

Leave a Reply

